Kartulimüüdid

Kartul teeb paksuks – VALE

Erinevalt levinud arusaamast ei tee kartul paksuks, isegi kui seda tarbida igal söögikorral. Kooritud keedukartuli energiasisaldus on vaid 76 kcal 100 g kohta. Kalorsuse piiramiseks piisab, kui jälgida, et kasutate küpsetamisel või lisate kartulile võimalikult vähe rasvainet.

Kartul on kaloririkkam kui riis või makaronItooted – VALE

Kartul kuulub samasse klassi kui makaronid, riis, manna, nisu jms. See tähendab, et kartul sisaldab kompleksseid süsivesikuid. Kartul on üks väheseid tärklisetooteid, milles on C-vitamiini. Kooritud, keedetud kartul sisaldab 76 kcal 100 g kohta (keedetud makarontooted = 103 kcal, valge riis = 116 kcal). Kalorisisaldust mõjutab vaid valmistusviis ja rasvaine kasutamine.

Kartulit ei tasu süüa koorega – VALE

Tänapäeval on enamikul sortidel väga õhuke koor ning kuna kartuleid on enne müümist pestud ja puhastatud, on tõepoolest võimalik neid koos koorega süüa. Pole mingit põhjust ennast koorest ilma jätta, seda enam, et vitamiinid ja mineraalained asuvad just koores ja selle läheduses olevas viljalihas. Seega soovitatakse hoolega pestud kartuleid võimalikult tihti koos koorega süüa või eemaldada koor hästi õhukeselt, et vältida vitamiinide kadu.

Kartuleid ei tohi süüa iga päev – VALE

Kuna kartul sisaldab mitmesuguseid toitaineid (nt mineraalaineid, kiudaineid, vitamiine), on ta oluline toiduaine, mis on ühtaegu köögivili ja tärklisetoode ning mida võib süüa iga päev. Tasakaalustatud toitumise ja erinevate maitseelamuste eesmärgil soovitatakse aga valmistusviise varieerida (nt supp, püree, gratään, hautatud toidud) ja lisada teisi koostisosi (nt köögivilju, liha). Tasub olla loov!

Kartulit ja liha ei tohi koos süüa ‒ VALE

On väidetud, et näiteks süsivesikuid ja valke sisaldavaid toiduaineid ei tohi korraga süüa, sest inimese seedeorganid ei suuda neid koos seedida ja seetõttu tekib liigne kaal. See ei vasta tõele. Inimene on segatoiduline, meie seedesüsteem kohaneb hästi söödava toiduga ja eritab just neid seedeensüüme, mida on vaja erinevate toitainete seedimiseks. Ainult mõningate haiguste, näiteks toiduallergia puhul peab loobuma teatud toiduainetest.

Rohelisi kartuleid ei tasu süüa ‒ ÕIGE

Kartuli rohelised osad sisaldavad solaniini ‒ ühendit, mis on mõeldud kaitsebarjääriks putukate, haiguste ja mugulatega maiustavate loomade vastu. Kartulimugula puhul muutuvad roheliseks selle katmata, päikese kätte jäänud osad. Samuti võivad kartulite solaniinisisaldust tõsta teatud liiki taimehaigused. Solaniini suurenenud sisaldusest kartulis annab märku mõru maitse, mille esinemisel söömine ka tavaliselt katkestatakse. Solaniinimürgistus kutsub esile iiveldust ja kõhulahtisust, kuid tarbitud kogused on tavaliselt nii väikesed, et pole eluohtlikud.